Tulostettava muoto (Avaa uuden välilehden, jonka voit sulkea tulostuksen jälkeen.)
Sivu päivitetty 9.10.2012. Lisätty linkki Veteraanikuorma-autoseuran lehdessä 3/2012 olleeseen juttuun "Autoilun alkuaikoja Kyynäröllä".
Autoilu
Toistakymmentä vuotta ennen syntymääni kuollut isoisäni Juho Laine oli Luopioisten ensimmäisten automiesten joukossa, ensin kuljettajana ja sittemmin liikennöitsijänä. Tästä on tullut kiinnostus selvittää linja-autoliikenteen alkuaikoja paikkakunnalla.
Linja-autoliikenne aloitettiin Luopioisissa jo 90 vuotta sitten vuonna 1921. Luopioinen on ollut ensimmäisiä maaseutupaikkakuntia, mistä on päässyt linja-autolla kaupunkiin. Aluksi tieolot rajoittivat liikenteen vain Aitooseen saakka. 1930-luvun alussa liikenne ulottui jo Kyynärölle. Kyynäröstä tulikin keskeinen paikka ensin linja-autoliikenteen ja sittemmin myös kuorma-autoliikenteen harjoittamisessa. Yhtenä syynä on varmaankin ollut se, että Kyynäröltä on pitkä matka lähimpiinkin kaupunkeihin: Tampereelle, Hämeenlinnaan ja Lahteen. Kyynäröltä kun on lähtenyt linja-autolla, matkan varrelta on tullut mukaan monta matkustajaa. Hämeenlinnaan suuntautuvan liikenteen vähennyttyä luopui Toivo Tuomi linja-autoista 1960-luvulla. Tampereelle ihmisiä kuljettaa edelleen Kankaanpään Luopioisten Linja niin kuin on tehnyt jo 65 vuotta.
Kun on elämänsä ensimmäiset kymmenen vuotta viettänyt isän kuorma-autojen keskellä, se jättää jälkensä. Siinä syy, miksi on aivan välttämätöntä esitellä kuorma-autoilua 1950-luvun Kyynäröllä.
Kuorma-autoliikenne kasvoi nopeasti sodan jälkeen. Tällä hetkellä kuorma-autoilijoita on Kyynärön kulmilla monta: Jouko ja Juha jatkavat isänsä Kalle Laineen jäljillä, Rautiot jatkavat isä-Antin ajoja, Kankaanpäätä edustaa kuorma-autopuolella Valtteri poikiensa kanssa ja Valkaman Jari ajelee Ämmätsän kulmilta.
Omnibus-liikenne Luopioisissa 1920-luvulla
Luopioisten isännät olivat ajan hermolla 1920-luvulle tultaessa. Joillakin oli jo omia automobiileja. Tampereella oli edellisellä vuosikymmenellä käynnistelty omnibus-liikennettä. Ihmisen aika alkoi olla arvossaan. Liikkumaan piti päästä entistä nopeammin. Lue lisää
J. V. Laine, Martta Laine ja T. Tuomi
Vuonna 1896 syntynyt vaarini Juho Laine aloitti Luopioisissa automiehen uransa 1920-luvun puolivälissä. Juho liikennöi Luopioisista Hämeenlinnaan. Työtä jatkoi hänen toinen vaimonsa Martta o.s. Järvinen ja edelleen tämän toinen mies Toivo Tuomi. Toivon ja Martan poika Usko Tuomi jatkoi linja-autoliikennettä Korkeakoskella sen jälkeen, kun viimeisetkin Hämeenlinnan linjat olivat siirtyneet Pekolalle 1970-luvun alussa. Lue lisää
Kuorma-autoilua Kyynäröllä 1950-luvulla
Isäni Simo Laineen ura kuorma-autoilijana Kyynäröllä alkoi vuonna 1947. Ensimmäinen kuorma-auto oli pystynokkaisen Thames. Kuorma-autoilua kesti puolitoista vuosikymmentä. 1960-luvun alkupuolella kuorma-autot vaihtuivat Hämeen Autokouluun ja paikkakunta Tampereeksi. Lue lisää